Toegankelijkheidsverklaring
Bij het maken van deze website hebben we extra aandacht besteed aan de toegankelijkheid. We willen passende mentale zorg namelijk voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar maken.
Voor welke producten geldt deze verklaring?
Deze toegankelijkheidsverklaring geldt voor de website van NewHealth (www.newhealth.nl).
Onze website heeft een apart ontwerp voor mobiel en voor desktop. Dit zorgt ervoor dat tekst, afbeeldingen, uitlijning en witruimtes zijn geoptimaliseerd voor beide platformen.
Navigatie
We hebben onze website op een logische manier laten opbouwen door NewStory. Het hoofdmenu, kopjes en linkjes zijn makkelijk te herkennen. Je kunt de website met de TAB-toets navigeren. Ook bij inzoomen (in ieder geval tot 250%) is de website makkelijk te navigeren en gebruiken. Bij verder inzoomen, schakelt de website over naar de mobiele versie.
Duidelijkheid
Voor elk element maken we zo duidelijk mogelijk wat het is. Linkjes herken daarom altijd als: een oranje knop óf een oranje onderstreepte tekst. Koppen zijn ingesteld als koppen in de code (H1, H2, enzovoort). De screenreader herkent dit.
Elk element dat niet uit tekst bestaat, hebben we voorzien van een alternatieve tekst. Bijvoorbeeld: ‘Avatar van de Mirro-module Overgangsklachten. De vrouw wuift zichzelf koelte toe met een waaier.’ Zo krijgen ook mensen met een zichtbeperking alle relevante inhoud mee.
In het contactformulier (demo) zie je de tekst zowel in als boven het veld. Je hoeft het niet zelf te onthouden. Dat helpt voor iemand met een concentratiestoornis. En de screenreader kan het oplezen voor mensen met een zichtbeperking.
Contrast
We gebruiken vooral zwarte tekst tegen een witte achtergrond. Hierbij is het contrast het grootst. We gebruiken ook zwarte tekst tegen een lichtblauwe achtergrond. De contrastratio is 12.61 (‘super’). Het contrast is groot genoeg om leesbaar te zijn voor mensen met een kleurbeperking.
Sommige tekst is magenta. De HEX-kleurcode hiervan is: #C7017D. Tegen een witte achtergrond scoort dit ‘goed’. De leesbaarheid neemt af bij kleinere tekst (onder 18 pt.). We gebruiken deze kleur daarom alleen in grote tekst. Zoals in koppen. En in ons logo.
Bij oranje (#E6530F) tekst tegen een lichtblauwe achtergrond, zoals bij linkjes, is de leesbaarheid ‘goed’. Door het element te inspecteren in de browser, zie je de tekstgrootte. De tekstgrootte is 21.2 pixels. Bij kleinere tekst (<18 pt.) is er minder contrast en is het moeilijker te lezen. In de knoppen gebruiken we ook de oranje kleur. Met witte, vetgedrukte tekst. Hier is het contrast ook ‘goed’.
Het kopje Insights, op de Homepage, is blauw (#009BAC). De achtergrond is lichtblauw. Hier scoort het contrast het slechtst. We gaan dit te verbeteren (dit is 18 mei 2022 op de planning gezet).
We hebben het contrast gecontroleerd met deze websites:
• www.contrastchecker.com
• www.coolors.co/contrast-checker
Taalniveau B1
We hebben extra veel tijd en aandacht besteed aan onze teksten. We hebben al onze teksten op taalniveau B1 geschreven. Dit is bedoeld voor gebruikers met een cognitieve, taal- en leerstoornis. Bijvoorbeeld voor iemand met concentratieproblemen of dyslexie. Maar eigenlijk vinden we de leesbaarheid zelf ook erg prettig.
We gebruiken zoveel mogelijk simpele woorden, met de hulp van de website ishetb1.nl. Vaktermen leggen we uit, tenzij de term bekend is bij behandelaren. Afkortingen schrijven we eerst voluit. We gebruiken maximaal 15 woorden per zin. Ook schrijven we actief en we spreken je direct aan. Tangconstructies vermijden we zoveel mogelijk.
Zie je een zin op onze website die niet aan de B1-regels voldoet? Stuur een screenshot of de link naar: info@newhealth.nl. We checken het en passen het aan als het inderdaad niet voldoet.
Hulp op iedere pagina
Je hoeft je niet rot te zoeken naar onze contactgegevens. Op desktop staat de ‘Contact’ knop altijd rechts bovenin de pagina. Ook vind je op meerdere pagina’s een ‘Neem contact op’-knop. Op mobiel kun je het menu uitklappen. Hier staan gelijk onze contactgegevens in onder het kopje Contact. Als je op het telefoonnummer drukt, opent je mobiel deze gelijk als actie. Je moet dan zelf wel nog de actie doorzetten. Hij verbindt je niet gelijk door, want dat zou onhandig zijn. Zeker als je per ongeluk daarop drukt. Het mailadres opent ook gelijk een mailtje met ons als ontvanger.
Deze toegankelijkheidsverklaring is gemaakt op 18 mei 2022.